ブログ&お知らせ
News
2024.02.03
CHESプリ・クラスRokets!
1月もあっという間に過ぎてしまいました💦今回は1月最終週の「乗り物・建物」のreviewの様子です。月末最後まで各クラスとも思いきり「乗り物・建物」のTopicを楽しむことができました。
Red Fox / White Owl
Balloon rocket
January is quickly wrapping up, even though we have so much to talk about still. We are trying to fill every day with as much about vehicles and buildings as we can. This week, our focus turned to technology and the future, with a focus on space travel.
Rockets are always mixed in with the “vehicles” group, but they are quite different than the others. They are the only ones made for going to space! Combined with shuttles, satellites, drones, and other technology, we can explore space safely.
But why explore space at all? According to CHES friends: to learn, of course!
1月もあっという間に終わろうとしています。毎日、できる限り車や建物の話題で埋め尽くしました。今週はテクノロジーと未来、宇宙旅行に焦点を当ててみました。
ロケットはいつも「乗り物」のグループに混じっていますが、他のものとはまったく違うのです。それは宇宙へ行くために作られた唯一の乗り物なのです!シャトル、衛星、ドローン、その他のテクノロジーと組み合わせることで、私たちは安全に宇宙を探検することができます。
しかし、なぜ宇宙を探検するのでしょうか? CHESの子どもたちによれば、「もちろん学ぶため」という答えでした😄
We began the week with an experiment using the same balloon from the hot air experiment. This time, we attached it to a string to keep it straight, and tested how quickly and powerfully it could launch.
First, we compared it to a ropeway or a ski lift. However, after we saw it launch, we knew it was a little bit different!
Our balloon rocket really took off!
Even after moving the string lower and lower so that it had to fight against gravity, the balloon made it all the way to the end. What made it different from a ropeway though was how it used its power.
A ropeway needs to keep the power going little by little to bring many people safely back and forth. The balloon used all its power at once! What vehicle might that be like…?
この週は、熱気球の実験と同じ気球を使った実験から始まりました。そして今回は、風船をまっすぐに保つためにひもをつけ、どれだけ早く、力強く打ち上げることができるかをテストをしてみることに。
まず、ロープウェイやスキーリフトと比較。しかし、打ち上げを見た後、少し違うことがわかったのです!
私たちの風船ロケットは本当に飛び立ちました!重力に逆らうように紐をどんどん下げていっても、気球は最後までたどり着きます。ロープウェイと違うのは、その動力の使い方です。
ロープウェイは、多くの人を安全に往復させるために、少しずつ動力を維持する必要があります。風船は一気にすべてのパワーを使いました。たとえれば、それはどんな乗り物なのでしょうか?
Of course! Rockets
A rocket, of course! Rockets need to use a huge amount of power to push against gravity and escape the atmosphere of Earth. Getting back uses the power of gravity alone!
Following that, we also took a look at spacesuits and other equipment astronauts have.
What kinds of things do you need to think about when in space? If it is just breathing, why not wear an oxygen mask only? We thought of other things like safety, connecting to the shuttle, exploration, and even food. Then, we began designing our own!
もちろんそれは、ロケットです。ロケットは重力に逆らって地球の大気圏を脱出するために大きな力を必要とします。そして重力だけでまた地球に戻ってきます。
続いて、宇宙服や宇宙飛行士が持っている装備品も見てみましょう。
宇宙ではどんなことを考える必要があるのでしょうか? 呼吸だけなら、酸素マスクだけつければいいのでは? その他にも、安全、シャトルとの接続、探査、そして食事についても考えました。そして、自分たちで設計を始めたのです。
Invent and Improve
We talked about technology and what it means to invent and improve. Then, we took out our robot from earlier in the month. It had been improved to be able to make turns, now having two motors.
We made a course for it to navigate, then worked together to program in a route that wouldn’t bump into anything along the way. The final route was so perfect that it made the whole class cheer!
私たちはテクノロジーと、発明や改良の意味について話しました。そして1月の最初に作ったロボットを取り出すと、すでにモーターが2つ付いて、ターンができるように改良されていたのです。
私たちはロボットが進むためのコースを作り、途中で何にもぶつからないようなルートをプログラムするために協力。最終的なルートは完璧です。クラス中から歓声がわきあがりました!
Blue Bird
Talking about vehicles and buildings
In last week, we kept talking about vehicles and buildings. We learnt many different types of vehicles and did a lot. We learnt how to sort vehicles and why people make buildings.
We reviewed everything that we learnt about our topic. Because we are also talking about buildings, we decided to make an experiment. We discussed that we need shapes to build buildings.
先週は、乗り物と建物について話し続けました。たくさんの種類の乗り物を学び、たくさんのことをしました。乗り物の分類の仕方、建物を作る理由も学びました。
トピックについて学んだことをすべて復習。建物についても話していたので、実験をすることにしました。建物を建てるには形が必要だということを話し合ったのです。
Our experiment
We tried to think of which shapes we can use. We came up with the shapes like squares, triangles and rectangles. In our experiment, we wanted to build something using these shapes and see which one would be stronger.
After making our buildings, we tried to test the buildings by creating a fake earthquake. The triangle one was the strongest! It was because triangles spread the weight out more evenly.
どの形が使えるか考えてみました。その結果、正方形、三角形、長方形といった形が思い浮かびました。実験では、これらの形を使って何かを作り、どれがより強いかを確かめてみることに。
建物を作った後、擬似地震を起こしてテスト。三角形が一番強かったのです!三角形は重さが均等に分散されるからです。
Yellow Kangaroo Craft
1月から新しくお友だちが増えたYellow Kangarooのクラスもすっかり落ち着いて、先生のお話を聞けるようになってきました。特に「乗り物」のクラフトは、みんな大好き。
1か月の間に、陸・海、そして最後は空の乗り物、ヘリコプターのクラフトです。
2月にはいると、CHES「プリ・クラス」は、いよいよ年度末の卒園式にむかっていきます。White Owlの園児たちは、小学校入学にむけてすでにソワソワ・ドキドキ。一方、在園生たちも進級がが待ち遠しい様子。はやく春になるといいですね😘
CHESからの新たな提案
CHESの設立以来のテーマは、「小さな子どもたちの大きな可能性を英語力でお応援する」。
そこで、今回「小学生の間に英検準2級をめざすCHES Saturday Class」を開講し、単なる「英検対策」ではなく、基礎的な英語のルールを「学ぶ姿勢」、とっさに反応できる「英会話力」、自分自身の思いを「声に出せる思考力」も育み、お子さんの将来に活かせる英語学習を身につけることをめざすことにしました。
目標達成にはまず基礎的なルールを確実に学び、同時に練習する必要があります。そして、もしも目標を1つ達成することができれば、その「How to do」と「 What to do」が身につき、応用していくことで他の課題の目標達成にも役に立ち続け、お子さんの将来に活かせるはずです。
「小学生の間に英検準2級をめざすCHES Saturday Class」の詳細については、👇こちらをご参照ください。
より詳しい内容については2月の説明会でご案内したいと考えています。
英語経験にかかわらず、英語学習に意欲のある新1・2年生のお子さんの将来に活かせる英語学習に興味がある保護者の方はぜひ説明会にご参加ください。2月17日にお会いできることを楽しみにしています。
International Preschool CHES
Deputy head teacher
幼稚園教諭一種免許/保育士資格
小学校英語指導者資格
(Elementary School English Teaching License)
Masami Morimoto