ブログ&お知らせ

News

ロボット

インターナショナル・プリスクールCHES

1月の最終週は、Topicの総仕上げに「動き」に注目。公園で紙飛行機を飛ばしたり、教室ではロボットカーで簡単なプログラムに挑戦したりとクラスは大盛り上がりでした。

いよいよ節分を迎え、2月も盛沢山のActivityを楽しみながら、このまま卒園式まで一気にみんなで楽しんでいきましょう!


Welcome to the end of January!

It was a surprisingly busy month full of a lot of interesting activities. We experienced many different methods of motion. We saw how cars drive, boats float, helicopters and planes fly, and more. We also looked to the future, and had many brainstorm sessions where we thought of new and creative ideas that didn’t exist yet.

When talking about buildings and vehicles, the future is important because it changes every day. One of the last things we looked at in the month is machines and automation. We saw how certain things could be made to act on their own. Once we mentioned it, we started to see them everywhere.

The shutter closes by itself at the push of a button. The complicated engine of a car works as soon as we turn it on. We looked closer at how things like that actually work.

驚くほど忙しい月でしたが、興味深い活動がたくさんありました。さまざまに動く方法を体験しました。車がどのように動き、ボートが浮き、ヘリコプターや飛行機が飛ぶ様子などを観察しました。未来にも目を向け、ブレインストーミング・セッションを何度も行い、まだ存在しない新しくて創造的なアイデアを考えました。

建物や乗り物について語るとき、日々変化するので未来は重要です。今月最後に注目したものの1つは、機械と自動化です。特定のものがどのようにして独自に動作するかを確認しました。このような話をした後、いろいろなところで目に付くようになりました。

ボタンを押すと自動的にシャッターが閉まります。車の複雑なエンジンはスイッチを入れるとすぐに動きます。このようなことが実際にどのように機能するかを詳しく調べました。

Some flying devices

We went to the park and tried out some flying devices. One was similar to the bamboo dragonflies of last time, but it had a mechanism attached to it. If we pulled the string, it would spin the top very fast! This let it fly super high into the sky. We had to be careful not to lose it!

The machine inside the device let it fly into the sky without even much effort. We were starting to see the benefits of machines and how they could make difficult things easy.

One example we thought about was in space travel. Going to a different planet is difficult enough, but to spend time there exploring every part of it to see what is there would take years and years. By using a robot that is programmed to explore for us, we can do things that just wouldn’t work otherwise.

公園に行き、いくつかの空飛ぶ道具を試しました。一つはさきほど遊んでいた竹とんぼに似ていますが、仕掛けが付いています。ひもを引くと、コマが高速で回転。これにより、空高く飛び上がることができるのです。見失わないように注意しなければなりませんでした!

なかの仕掛けにより、とくに努力もせずに空へ飛び出すことができます。機械の利点と、機械が難しいことをどのように簡単にできるのか、気づき始めていました。

私たちが考えた一例は宇宙旅行です。別の惑星に行くことは非常に困難ですが、そこに何があるのかを確認するために時間を費やして惑星のあらゆる部分を探索するには、何年もかかるでしょう。代わりに探索するようにプログラムされたロボットを使用することで、他の方法ではうまくいかないことを行うことができます。

We experimented with a robot of our own

Using a set of “Artec blocks“, we experimented with a robot of our own. We started by investigating how the motor reacted to power and made some arms spin around. Everyone wanted to add wheels, so we did! We soon had a robot car that could move. That was just the first step, though.

After that, we kept building on it and adding new things. We added a computer part to it, that could connect to our iPad. We could give it instructions! The robot could “listen” to our instructions, letting us “talk” to it. We had to use a special language to do so, though. Using some simple commands, we started programming together.

「Artec」のブロック・セットを使用して独自のロボットを実験しました。モーターが電力にどのように反応し、いくつかのアームを回転させるかを調査することから始めました。誰もが車輪を追加したいと考えていたので、追加。すぐに動くロボット・カーができました。ただし、それは最初のステップにすぎません。

その後も、ロボット・カーに新しいものを追加し続けました。さらにiPadに接続できるコンピューター・パーツを追加。ロボット・カーに指示を与えることができるのです。ロボットは私たちの指示を「聞き」、私たちは「話しかける」ことができます。ただし、そのためには特別な言語を使用する必要があります。いくつかの簡単なコマンドを使用して、一緒にプログラミングを始めました。

Our robot could drive through a maze!

Our code started simple, but as we wanted to do more things, it started to get longer. We changed our car to have two motors, now letting us control both wheels separately. This let us turn the vehicle!

With this new power, we used our brains to think which wheel at which power would cause a turn. It wasn’t as simple as just saying “turn left” or “turn right”. We had to really apply some brain power!

Soon, we had our robot driving through a maze! We guided it left and right, careful not to let it fall off the table.
In the end, we had it stop right on the line!

コードは、最初は単純でしたが、さらに多くのことをやりたいと思うにつれて、コードが長くなり始めました。車に2つのモーターを搭載するように変更し、両方の車輪を個別に制御できるようになりました。これで車の向きを変えてみましょう!

この新しい力を使って、どの車輪をどの力で回転させると曲がるのか、私たちは頭を使って考えました。 「左に曲がって」「右に曲がって」と言うほど単純なものではありません。本当に知恵を絞らなければなりませんでした。

すぐに、ロボットが迷路を通過できるようになりました。テーブルから落ちないように注意しながら左右に誘導。最後は、ライン上で止めることができました。

It was a fun experience

It was a fun experience and just the beginning of what we can do with simple programming like this. There seemed to be a lot of interest, so if you have the opportunity to try something like this at home, I recommend it.

If we have time in February, we may also continue, but we will likely be quite busy.

このように楽しい経験でしたが、このような単純なプログラミングで何ができるかの始まりにすぎません。子どもたちはとても興味があったようなので、もしもご自宅でプログラミングのようなものを試す機会があれば、お勧めします。

2月も時間があれば継続するかもしれませんが、かなり忙しくなりそうです。


無料トライアル(体験)受付中です

1歳半からのお子さんの貴重な時間を将来にむけてしっかり活かしてあげたいとお考えのパパ・ママは、ぜひ一度、「無料トライアル」にお越しください。申し込み方法はかんたんです。こちらから、いますぐお申込みください。

資料を送付させていただきますので、施設見学もかねてお子さんと一緒にお気軽にご参加ください。CHESの教室でお会いできるのを楽しみにお待ちしています。

Google Business Profileを更新しました。